كلاهبرداري، اينبار از طريق تماس هاي بين المللي

۱۷ بازديد

فقر و شرايط بد اقتصادي هميشه جرايمي مانند دزدي و كلاهبرداري را به دنبال خود دارد البته اين نكته را نيز بايد در نظر گرفت كه هيچ يك از اين موارد دليل قانع كننده اي براي اين جرايم به حساب نمي آيد و ما ميبينيم در كشور هاي غني نيز اين اتفاق ها رخ ميدهد اما بحث موجود بر سر تراكم اين جرايم است و ما در تمامي نقاط جهان بايد حواسمان را جمع كنيم كه در اين دام ها گرفتار نشيم و از طرفي ديگر در ايران كه شدت اين جرايم بيشتر است نياز داريم دوچندان مراقب اين موضوع باشيم يكي از اين كلاهبرداري ها كلاهبرداري از طريق تماس بين المللي است

 

بر اساس مصوبه ابلاغي 289 ، از سال 98 شركت ارتباطات زير ساخت مكالمه بين الملل مشتركين، به اپراتورهاي فعال در كشور ( همراه اول، ايرانسل و رايتل ) انتقال داده شد و از آن پس اپراتورها مستقيما با شركت هاي حمل ترافيك ( كرير ) قرارداد مي بندند كه بدين وسيله ترافيك مشتركين در ابري از شركت هاي حامل به گردش در مي آيد تا به مقصد نهايي خود برسد. اين شركت ها كه مسئول حمل ترافيك مشتركين به تمامي كشورها و اپراتورهاي بين المللي مي باشند، برخي مواقع سبب بروز كلاهبرداريهايي مي شوند كه ضررهاي زيادي را به مشتركين و حتي اپراتورها وارد مي سازند.

كلاهبرداري از مشتركين از طريق پيامك هاي اغوا كننده، تماس هاي ناشناس بين المللي، شركت در مسابقات شبكه هاي ماهواره اي، تماس با سايت هاي اينترنتي شرط بندي، دوست يابي و همسريابي و ... آنقدر رايج است كه در حال حاضر شركت هاي زيادي در دنيا با مقاصد متقلبانه فعاليت مي كنند.

هزينه هايي كه مشتركين بعد از تماس و ارتباط با اين شركت هاي متقلب هاي تلكامي بايد بپردازند، گاها يك رقم نجومي غير متعارفي خواهد بود كه اپراتورها را بر آن داشت تا در اين زمينه به مشتركين خود هشدار جدي داده و آنها را از عواقب ارتباط با چنين شركت هايي آگاه سازند.

براي عدم بروز چنين خسارت هايي كاربراني كه از سرويس هاي بين الملل استفاده مي كنند مي توانند با رعايت چند نكته، احتمال سوء استفاده را به ميزان قابل توجهي كاهش دهند.

 

·      مشتركين بهتر است در سفرهاي خارجي و در محيط هاي پرريسك از قفل گوشي، اثر انگشت و حتي قفل سيم كارت ( PIN) استفاده كنند.

·      از در اختيار قرار دادن بدون نظارت گجت هاي هوشمند به كودكان و نوجوانان جدا خودداري كنند. چرا كه شايد باعث تماس يا پاسخگويي ناخواسته با شماره هاي ناشناس بين المللي و بروز دردسر گردند..

·      در صورت مشاهده تماس از دست رفته (Missed call) حتما به كد كشور تماس گيرنده در زمان تماس دقت نموده و در صورت مشاهده شماره ناشناس با كدهايي به غير از 98+ و 0098 شماره تماس گيرنده را به دقت بررسي نمايند.

 

با توجه به اين كه همراه اول تنها اپراتوري است كه با در اختيار داشتن سوئيچ انحصاري خود مي تواند با پياده سازي الگوريتم شناسايي با سرعتي فوق العاده شماره هاي تقلبي را شناسايي و نسبت به مسدود سازي آنها اقدام نمايد، مشتركين سيم كارت هاي دائمي و اعتباري همراه اول نسبت به بقيه اپراتورها از وضعيت بسيار بهتري برخوردارند.

اين قابليت در كنار نظارت آنلاين شبانه روزي همراه اول و تغيير مسير هاي پرتقلب به مسيرهاي با كيفيت، باعث آگاهي رساني مستمر همراه اول به مشتركين خود گرديده است. به طوري كه در دو سال گذشته اين اپراتور با بررسي شكايات مشتركين توانسته است بسياري از اين شركت هاي متقلب را شناسايي و خسارات وارده به مشتركين را جبران نمايد.

خوشبختانه با توجه به امنيت بالاي سيم كارت دائمي همراه اول و سيم كارت اعتباري همراه اول، امكان هك كردن اين سيم كارت توسط كلاهبرداران وجود ندارد. بنابراين تنها راه باقي مانده، اغوا و تحريك مشتركين به برقراري تماس با شماره هاي ناشناس از دست رفته با سر شماره هاي بين المللي و يا شركت هاي اينترنتي و ... است كه قويا توصيه مي گردد از آن اجتناب شود.

البته در صورت پاسخگويي به شماره ناشناس به صورت خواسته يا ناخواسته؛ كاربران مي توانند با مراجعه با اپليكيشن "همراه من" بلافاصله قبض مياندوره يا ميزان اعتبار سيم كارت اعتباري خود را به صورت آنلاين مشاهده نموده و در صورت بروز مشكل و يا اعتراض به مبلغ قبض يا كسر از شارژ، با سرشماره 9990 تماس گرفته و مراتب را جهت بررسي اعلام نمايند.

البته همراه اول در صدد است تا به زودي براي مشتركيني كه نمي خواهند از سرويس مكالمه بين الملل استفاده نمايند، محدوديت تماس با مقاصد بين الملل را فعال سازي كند تا مشتركين بتوانند با ارسال يك كد دستوري اين محدوديت را براي شماره هاي همراه اول خود اعمال نمايند.

 

لازم به ذكر است علاقمندان براي آگاهي بيشتر از سرويس مكالمه بين الملل همراه اول مي توانند به نشاني https://mci.ir/international-call مراجعه نمايند.

 

منبع : سايت خريد و فروش سيم كارت رندباز

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.