زنگ خطر براي كاربراني كه تنها ازطريق واي‌فاي از تبلت خود استفاده مي‌كنند

۸ بازديد

زنگ خطر براي كاربراني كه تنها ازطريق واي‌فاي از تبلت خود استفاده مي‌كنند

قاچاق گوشي هاي هوشمند در تمامي جهان و  مخصوصا خاورميانه وجود دارد اما در ايران به علت تحريم ها و ساير مسائل امنيتي ديگر از يك مشكل گذشته و كل بازار گوشي موبايل ايران را در دست خودش گرفته است به همين دليل براي رفع اين مشكل بزرگ بايد برنامه ريزي هاي دقيق و تصميمات كارآمدي صورت بگيرد چراكه عادي سازي مسئله ي قاچاق نه تنها در اين زمينه بلكه در تمامي زمينه ها مشكلات بزرگي را در پي دارد 

مهمترين اقدامي كه در راستاي از بين اين مشكل انجام شده است طرح رجيستري كردن وسايل سيم كارت خور است كه در خبرهاي گذشته شما را به طور كامل با آن آشنا كرديم اما اين خبر حواشي و اخبار هاي ديگري را نيز به دنبال خود دارد با ما تا انتهاي خبر همراه باشيد تا شما را با اين اخبارها آشنا كنيم

براساس آمار اعلام شده توسط ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، با اجراي طرح رجيستري كه از سال 96 آغاز شده است، بيش از 6 ميليارد دلار از قاچاق تلفن همراه كاسته شده است. ارزش بازار تبلت در ايران نيز بيش از 300 ميليون دلار است كه بر اساس آمارهاي اعلام شده، تقريبا 80 درصد تبلت ها قاچاق مي باشند. اين طرح علاوه بر كنترل بازار اين امكان را به خريدار مي دهد تا پيش از خريد كالا از اصالت برند و نحوه ورود آن به كشور نيز اطمينان يابد.

با توجه به اين كه اجراي طرح سامانه شناسايي گوشي تلفن هاي همراه و تجهيزات داراي سيم كارت يا همان رجيستري توانسته است با ايجاد يك ابزار قدرتمند، به رويه قاچاق چند ميليارد دلاري اين بازار پايان دهد، اين طرح براي تبلت ها و ديگر تجهيزات سيم كارت خور ( مانند ساعت هوشمند، باركد اسكنر، مبدل تلفن ثابت به سيار، PDA و هرگونه تجهيزات داراي سيم كارت) به طور رسمي آغاز شده است.

بر اساس بند ح تبصره 8 قانون بودجه 1400، نمايندگان مجلس، وزارت ارتباطات و فناوري را موظف كردند تا " كليه تبلت ها، ساعت هاي هوشمند، باركدخوان ها و مبدل ارتباطات ثابت به سيار وارداتي و توليد داخل" را در سامانه هوشمند مديريت تجهيزات سامانه اي (همتا) ثبت نمايند.

با توجه به آنچه كه بيان شد؛ هر كالاي سيم كارت خور وارداتي، مشمول طرح رجيستري مي شود و خريداران بايد كد شناسايي كالا (IMEI) و كد فعال سازي را در سامانه همتا ثبت كنند.

 طرح رجيستري تبلت ها براي برند Lenovo از تاريخ دوم مرداد ماه و ساير برندها از نهم مرداد ماه آغاز مي شود و بعد از اين تاريخ، تبلت هاي ثبت نشده شناسايي نخواهند شد.

با اجراي طرح رجيستري براي تبلت ها و ديگر تجهيزات داراي سيم كارت، اپراتورها و سرويس هاي مخابراتي ، خدماتي از قبيل اينترنت و تماس تنها را براي تجهيزاتي ارائه مي كنند كه در اين سامانه ثبت شده باشند.

با توجه به همه گيري ويروس كرونا و آموزش هاي مجازي مدارس، بسياري از دانش آموزان با تبلت بدون سيم كارت به اينترنت متصل مي شدند كه با اجراي اين طرح ، بعد از تاريخ اعلام شده اين امر ديگر مقدور نمي باشد و لازم است كه وزارت آموزش و پرورش و مديران شبكه اجتماعي دانش آموزان (شاد) از طريق درگاه ها و زيرساخت هاي ارتباطي خود به كادر آموزش، معلمان و دانش آموزان اطلاع رساني دقيق نمايد.

ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز به كاربران و دانش آموزاني كه از طريق شبكه Wifi و بدون استفاده از شبكه اپراتوري به اينترنت متصل مي شدند، هشدار داد كه تا قبل از تاريخ اعلام شده، سيم كارتي در دستگاه قرار داده و آن را روشن نمايند و نسبت به برقراري تماس و ارسال پيامك اقدام كنند و از سرويس گرفتن دستگاه خود اطمينان حاصل كنند.

كاربران براي اطمينان از رويت دستگاه در شبكه اپراتوري از طريق تارنماي همتا به نشاني اينترنتي hamta. Ntsw.ir يا كد دستوري #7777* استعلام كنند و در صورت دريافت پاسخ استعلام " دستگاه رويت شد" از اصالت دستگاه اطمينان حاصل كنند.

طرح اصالت تجهيزات براي ساعت هاي هوشمند سيم كارت خور از 12 تيرماه و باركد اسكنر ، مبدل تلفن ثابت به سيار و PDA از 19 تيرماه سال جاري آغاز شده است. لازم به ذكر است كه اين طرح فقط براي تجهيزاتي كه پس از اين تاريخ فعال شوند، قابل اجرا است.

 

منبع : سايت خريد و فروش سيم كارت رندباز


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.