اقدامات پس از به سرقت رفتن گوشي هوشمند

۸ بازديد

در گذشته اجناسي مثل طلا كيف پول و… براي سارقين محبوبيت بالايي داشت چرا كه فروش اين اجناس براي سارقين به مراتب راحت تر بوده و همچنين سود بالايي را نصيبشان ميكرد اما در حال حاضر گزينه هاي بهتري براي اين سارقين وجود دارد براي مثال آنها با به سرقت بردن گوشي هوشمند حداقل 2 ميليون تومان سود ميكنند و از طرفي ديگر چون اكثريت كارها با گوشي موبايل انجام مي گردد به طور دائم گوشي هوشمند در دست افراد در كوچه و خيابون و پشت ماشين قرار دارد و اين كار را براي آنها به مراتب آسانتر كرده است و ما بايد در مرحله ي اول حواسمان باشد كه گوشي را در ديد اين افراد سودجو قرار ندهيم و در مرحله ي دوم اگر چنين اتفاقي افتاد اقدامات لازم پسين را انجام دهيم

 

 

بايدهاي قبل از وقوع سرقت

 

اولين و مهمترين گام بعد از خريد يك گوشي هوشمند، ثبت و رجيستر كردن آن است كه امكان تغيير مالكيت گوشي يا استفاده از آن با يك سيم كارت ديگر را براي افراد سوء استفاده گر از بين مي برد.

در قدم بعدي با انتخاب يك پسورد قوي و دور از ذهن، كار را براي سودجويان سخت كنيد.

شماره 15 رقمي يا IMEI گوشي هوشمندتان را يادداشت كنيد.

لازم است تا اينترنت سيم كارت گوشي هوشمندتان، قبل از سرقت روشن باشد تا در صورت به سرقت رفتن يا مفقود شدن بتوانيد از طريق برنامه هاي مربوط آن را رديابي كنيد.

در صورتي كه گوشي هوشمندتان متعلق به شركت اپل مي باشد و شما كاربر فضاي ios هستيد، قابليت Find My iphone گوشي خود را فعال كنيد تا در صورت بروز مشكل، امكان پاك كردن اطلاعات و يا رديابي گوشي به وسيله GPS را داشته باشيد.

 

مراحل رديابي گوشي هاي آيفون:

 

GPS و اينترنت موبايل را روشن بگذاريد.

با يك اپل آيدي به آيفون يا آيپد خود لاگين شويد.

وارد تنظيمات شده و اپل آيدي را كليك كنيد.

وارد icloud شده و گزينه Find My iphone را فعال كنيد.

 

اگر از كاربران گوشي هاي اندرويدي هستيد، لازم است بعد از خريد گوشي هوشمند يك بار وارد اكانت جيميل شويد تا بعدا در صورت به سرقت رفتن گوشي از اكانت گوگل استفاده كنيد. قابليت Android Device Manager ، يك قابليت كاربردي گوگل است كه در صورت دزديده شدن يا مفقود شدن گوشي هوشمندتان به كمك شما خواهد آمد و شما مي توانيد گوشي هوشمند خود را رديابي كرده، اطلاعاتش را پاك كنيد و يا براي صفحه نمايش آن قفل تنظيم كنيد.

براي فعال كردن اين برنامه، ابتدا به بخش تنظيمات گوشي هوشمندتان رفته و در قسمت امنيت يا Security گزينه Other Security را انتخاب كرده و در بخش Device admin گزينه Android Device Manager را فعال كنيد.

 

بايدهاي بعد از سرقت

 

ابتدائي ترين و ساده ترين راه ممكن ، تماس با گوشي هوشمندتان مي باشد. اين راه ساده اما كاربردي، بعضي وقتها باعث پيدا شدن گوشي هوشمندي خواهد شد كه در اثر سهل انگاري مفقود شده است. ولي هميشه ماجرا همين قدر ساده و خوب به پايان نمي رسد.

 

اگر از مشتركين سيم كارت ايرانسل هستيد و متاسفانه گوشي شما گم شده يا به سرقت رفته است، بايد مراحل زير را طي كنيد:

 

ابتدا با اپراتور ايرانسل تماس گرفته و بخواهيد شماره شما را مسدود كند. براي اين كار در نسخه وب " ايرانسل من " درخواست خود را ثبت كنيد.

5 روز پس از مسدود شدن خط، با يك خط ايرانسل ديگر كد # 6101* را شماره گيري كنيد.

شماره سريال 15 رقمي يا IMEI گوشي هوشمند خود را وارد كنيد. ( درج شده بر روي جعبه گوشي)

پس از ثبت موفق اين مراحل پيامكي با مضمون " درخواست شما ثبت شد، پاسخ ظرف 48 ساعت از طريق پيامك ارسال خواهد شد." دريافت خواهيد كرد.

پس از 48 ساعت، پيامكي حاوي نتيجه رديابي با ذكر تاريخ رديابي دريافت خواهيد كرد. اگر نتيجه رديابي مثبت بود كه بايد در اسرع وقت به مراجع قضايي مراجعه كنيد و در صورت منفي بودن نتيجه، در صورت تمايل حداقل 5 روز پس از دريافت پيامك اول، درخواست خود را مجددا ثبت كنيد و منتظر پاسخ باشيد.

درج كد پيگيري و تاريخ رديابي در نامه قضايي ضروري است.

حداكثر مهلت ارائه نامه ذكر شده به شركت ايرانسل، شش ماه از تاريخ دريافت پيامك مي باشد.

توجه داشته باشيد كه بدون دستور قضايي، اطلاعات مربوط به دزد يا شخصي كه در حال استفاده از گوشي شماست، فاش نخواهد شد.

هزينه اين خدمات هزار تومان در نظرگرفته شده است كه اگر مشترك سيم كارت دائمي ايرانسل باشيد، مي توانيد اين مبلغ را با صورت حساب ماه بعد بپردازيد و براي مشتركين سيم كارت اعتباري ايرانسل از اعتبار آنها كسر خواهد شد.

سامانه كشوري همياب 24 كه با حمايت معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضائيه و با همكاري اصناف و كلانتري هاي سراسر كشور در جهت تسهيل و تسريع فرآيند رديابي تشكيل شده است نيز مي تواند در جهت فعال شدن فرآيند رديابي در اپراتورهاي مخابراتي به شما كمك كند. شما بايد شماره IMEI گوشي هوشمندتان را در اين سامانه ثبت كنيد تا علاوه بر رديابي گوشي، با اطلاع رساني داخلي از خريد و فروش و خارج شدن گوشي هوشمندتان از مرزهاي كشور جلوگيري شود.

متاسفانه گم شدن يا دزديده شدن گوشي هاي هوشمند اتفاقي است كه هميشه و در همه جاي دنيا رخ مي دهد و لازم است كه شما به عنوان كاربر گوشي هوشمند اندكي محتاط تر عمل كنيد. استفاده نكردن از گوشي هوشمند در خيابان و اماكن پرخطر يا استفاده از هندزفري و .... از جمله اين راهكارها خواهد بود كه شما را نه تنها از ضرر مالي بلكه از دردسرهاي مربوط به گم شدن و سرقت گوشي نجات مي دهد.

 

منبع : سايت خريد و فروش سيم كارت رندباز


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.